Studie avdekker Europas alkoholrelaterte kreftbyrde

Nær 10 prosent av all kreft hos menn og 3 prosent hos kvinner i vesteuropa er lenket til for stort alkoholforbruk viser en tysk gjennomgang av flere europeiske data melder nyhetsbyrået Reuters

Skrevet av  Kjersti |  08.04.11 - 12:12 | Skriv ut

Hele 50 400 tilfeller av i alt 79 100 tilfeller av ulike typer kreft i 2008 - inkludert mage og halskreft - hadde overdrevent alkoholinntak som årsak.

—Mange krefttilfeller kunne vært ungått hvis alkoholforbruket ble begrenset til det anbefalte daglige inntaket av to alkoholenheter for menn og en for kvinner, sier Madlen Schutse som ledet gjennomgangen ved det tyske "Institute of Human Nutrition" til Reuters.

—Enda flere tilfeller kunne vært unngått opp folk reduserte forbruket sitt til enda lavere enn det anbefalte, eller sluttet å drikke alkohol i det hele tatt.

 

Les mer om studien hos news.yahoo.com (på engelsk)

 

     

Kalender - Hendelser som kommer

Idium webpubliseringWEBPUBLISERING