
- Man kan ikke drikke seg slank
- Dette er et tydelig eksempel på at en fjær kan bli til tusen høns, ved hjelp av ukritiske journalister, sier alkoholforsker
Hans Olav Fekjær. Han viser til en sak på flere nettaviser i dag der det blir slått fast at man kan "drikke seg slank".
- Om man godtar undersøkelsens konklusjoner vil det vil ta minimum 8 og et halvt år å gå ned en kilo. Så en effektiv slankekur
kan det ikke akkurat kalles.
| - Om man ser på hva undersøkelsen faktisk sier vil ett glass vin om dagen gi en vektreduksjon på 50 gram pr. år. Man må da
drikke et glass daglig i 20 år for å spare en kilo. Hvis man drikker tre eller flere glass pr. dag, monner det litt mer -
årlig vektreduksjon blir da 120 gram og en vil "bare" trenge å drikke i 8 og et halvt år for å spare en kilo, sier Fekjær.
|
|
- Å kalle det en effektiv slankekur kan ikke kalles annet enn å feiltolke en undersøkelse. Spesielt når man ser at også disse
minimale vektreduksjonene er diskutable. Overvekt er vanligst blant fattige og sosialt isolerte, og blant ikke-drikkere er
det for tiden en overhyppighet av flere fattige og isolerte. Undersøkelsen har ikke korrigert for slike faktorer.
- Man kan selvsagt stille spørsmål om en ikke også bør nevne skadevirkningene av å drikke såpass mange enheter hver dag, sier
Fekjær.
- For kvinner inkluderer det med en slikt inntak blant annet brystkreft. I følge tall fra kreftforeningen øker faren for
brystkreft med 10 prosent når alkoholinntaket er over 10 gram per dag.
Studien i sin helhet kan leses her
Diskuter
Kommenter denne artikkelen:
Kontakt journalistenPost din kommentarPost din kommentar