Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bilde av fargerikt kasinohjul som spinner
Å reklamerer for utenlandske spillselskap er ulovlig, ifølge ny juridisk vurdering. Foto: Shutterstock

Grei grunnregel å følge loven

Reklame for pengespill som ikke har lisens i Norge er ulovlig.

Likevel er det en rekke norske reklamebyråer, kjendiser og andre som bidrar til å lage slik reklame. De bør stoppes.

Lotteriloven gir mulighet til å gå etter aktører som på ulik vis bidrar til ulovlig reklame for pengespill, enten som spillambassadører, som Tone Damli og Sandra Lyng Haugen, eller gjennom å bidra i produksjonen, som reklamebyråer som lager slik reklame. På oppdrag fra Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan har Advokatfirmaet Hjort laget en juridisk utredning som viser at all markedsføringsaktivitet som fremmer omsetningen av pengespill som ikke har tillatelse, rammes av forbudet. Det vil si all pengespillreklame som ikke er fra Rikstoto eller Norsk Tipping.  Lotteritilsynet kan med andre ord gripe inn mot medvirkerne til produksjon av ulovlig spillreklame. Det bør de gjøre.

Over 100 000 med spillproblemer

Hver dag vises det nær 1000 annonser for spillreklame på norske TV-skjermer. 90 prosent av disse er fra selskaper som ikke har lisens i Norge. Fordi dette en norsk reklame sendt på kanaler med norsk innhold er det mange som tror de er lovlige. Det er de ikke.

Ulovlig spillreklame bidrar til å forsterke risikoen for at folk får spillproblemer.Nylig viste programmet «Luksusfellen» på TV3 eksempel på hvordan spilleproblem kan gi økonomisk uføre og store personlige og helsemessige problemer. Flisleggeren Arni (32) så en reklame for nettspill, prøvde og ble hekta. I løpet av et år tapte han over én million kroner.

Arni er ikke alene om å få problemer. Over 100 000 mennesker i Norge er problemspillere. Det er derfor viktig å stoppe de utenlandske selskapene ved å stoppe reklamen.

Etisk bransjeansvar

Mediebyrået MEC, som selv har et utenlandsk spillselskap som kunde, estimerer omsetningen fra uregulerte spillselskaper til å utgjøre i underkant av 400 millioner kroner i 2015. I en kronikk av broadcastdirektør Glenn Engebretsen i Dagens Næringsliv (08.03.16) anslår han at de uregulerte aktørene sysselsetter rundt 20 personer i mediebyråene og nærmere 80 årsverk i tilrettelegging og utarbeiding av reklamene. På toppen av dette kommer et anslag på 150 årsverk i PR-byråene. Det er med andre ord store verdier vi snakker om her. Verdier som altså er basert på produksjon av reklame som bryter med norsk lov.

Bransjen bør også ta ansvar for å rydde opp. Å følge norsk lov burde være et rimelig krav. Dette er også etiske spørsmål. De fleste byråer stiller ikke opp for tobakk- eller våpenindustrien. Den samme holdningen bør gjelde i møtet med utenlandske selskap som vil selge pengespill til norske spillere. Etiske hensyn om ikke å bidra til at folk får problemer med spill bør veie tyngre enn hensynet til fortjeneste.

Les nytt notat fra Actis om spill her.

Les brev fra Lotteri-og stiftelsestilsynet om ulovlig reklame her.

 

Dette blogginnlegget ble først publiert hos Nettavisen 12. april 2016.