Meld deg på vårt nyhetsbrev!

skjermbilde_olsalg.no_.jpg
Illustrasjonsbilde fra www.olsalg.no

Har du prøvd mokkabønne-trikset?

Bleier og mokkabønner i handlekurven og dingling med bilnøkler. Klassiske triks for å få kjøpt øl når alderen er for lav.

Gjennom en årrekke har ungdomsorganisasjonen Juvente utført kontroll av dagligvarebransjen ved å sende inn ungdom for å kjøpe øl eller rusbrus. Da snakker vi ikke om 17-åringer som stiller festsminket og som kjøper en sixpack fredag kveld, men om 13-14-åringer med hverdagsklær som kommer midt på dagen og midt i uka og skal kjøpe en øl og en sjokolade. De får kjøpt i over 30 prosent av forsøkene. (Når de faktisk har sendt 16-åringer for å kjøpe en sixpack på fredag kveld har de fått kjøpe i 100 prosent av forsøkene).

Unge som drikker tidlig havner lettere i vanskelige situasjoner

Dette bør bekymre mange. Aldersgrensen er der for å beskytte unge. Hjernen er fortsatt under utvikling og «konfirmantkroppen» tåler alkohol mye dårligere. I tillegg har mindreårige begrenset erfaring med alkohol og vanskeligere for å vurdere risiko. Forskning viser at unge som drikker tidlig lettere havner i dårlige situasjoner enn eldre:

En studie fra SIRUS (Pape 2014) viser for eksempel at et stort antall tenåringsjenter utsettes for seksuelle overgrep i fylla. Ungdom som drikker er også mer sårbare når det gjelder risiko for å bli utsatt for vold, skader, uønsket seksuell oppmerksomhet, ulykker, voldtekt og andre ubehagelige opplevelser (Pape og Rossow 2007). 

De yngste som drikker mye har blant annet oftere vært i fylleslagsmål (41 prosent mot 33 prosent av de eldre), gjort hærverk (38 prosent mot 27 prosent) og skadet seg med vilje (32 prosent mot 25 prosent) enn de eldre.

Kun halvparten blir spurt om legitimasjon

Å hindre mindreårige i å kjøpe alkohol er viktig, men noe de som har fått ansvaret for ansvarlig alkoholsalg sliter med å gjennomføre. Bransjens egne undersøkelser av alderskontroll med testkjøp gjennomført av folk mellom 18 og 24 år, viser at kun halvparten blir spurt om legitimasjon på tross av bransjens regler om at aller under 25 år skal bli spurt.

Mange unge ansatte, stor omskifting og stress i kassa oppgis som grunner. Når ettermiddagskøen hoper seg opp, er det knapt nok tid til å se på opp på kunden. En del synes også det er flaut å spørre eller vanskelig å si nei om de som skal kjøpe for eksempel er en bekjent.

For butikken kan det å bli tatt for salg, bety at retten til å selge alkohol inndras for en periode, noe som koster dyrt. Men det er vanskelig å bli tatt i slike kontroller fordi kommunens inspektører ikke har lov til å framprovosere et lovbrudd ved å sende inn en 14-åring for å kjøpe, slik Juvente kan.

Opplæringen er også for dårlig mange steder. En jeg snakket med fortalte at da hun skulle jobbe i kassa i en butikk fikk beskjed av sjefen om at "du skal ikke selge øl til folk under 18 år". Det var hele opplæringen.

Bransjen ønsker bedring og har nå laget dataspillet Ølsalgsskolen. Her lærer de ansatte nettopp å avsløre trikset med å legge på "voksenvarer" som mokkabønner, svisker eller bleier. De lærer om lovlig og ikke lovlig ID, langing og viktigheten av å si nei dersom det er tvil om falsk ID eller full kjøper.

Vinmonopolet stoler ikke på magefølelsen

Det går an å skjønne at det ikke alltid er så lett å spørre om alder.Vinmonopolet hadde nylig en kampanje om nettopp dette, der man skulle prøve å gjette alder på jenter mellom 16 og 31 år. Budskapet derfra: "Vi i Vinmonopolet stoler ikke på magefølelsen når unge kunder handler alkohol hos oss. Derfor spør vi alltid om leg når vi er i tvil om du er gammel nok."

Vi trenger at de som har ansvaret for å hindre salg til mindreårige tar det ansvaret. Debutalderen for alkohol i Norge er 15 år. Ungdom får tak i alkohol ulike steder, fra skapet hjemme til sprittaxier. Men at det er så altfor lett for ungdom å få tak i alkohol i butikk, burde være mulig å gjøre noe med.

Det er et stort ansvar å selge alkohol, fordi det er en vare som kan bidra til dårlige situasjoner. Det ansvaret bør gjøre at man løfter blikket opp fra samlebåndet med varer, ser på kunden og ber om leg om det finnes et snev av tvil.

Vise legitimasjon uansett alder?

Å spørre om legitimasjon burde være en grei sak. I enkelte områder i USA må du vise leg uansett alder, så slipper man hele vurderingen. (For de av oss som har god klaring til aldersgrensen er det jo dessuten et stort kompliment å bli spurt!)

Les mer om skjenkekontroll i Actis-rapporten Lokal alkohol- og rusmiddelpolitikk

Ølsalgskolen er laget av Handelens ølsalgsråd, et samarbeid mellom Bryggeri- og drikkevareforeningen og de fire grupperingene innenfor dagligvarebransjen - Coop NorgeNorgesGruppen ASA, og Rema 1000 Norge AS, med hovedorganisasjonen Virke som sekretariat.

Dette blogginnlegget ble først publisert hos Nettavisen 15. mai 2016.