Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Collage av Hello Kitty øl- og vinflasker
Illustrasjon: Faksimile fra Google-søk

Hello Kitty inviterer på et glass vin! Hvem er bedt?

For litt siden oppdaget jeg at det finnes Hello Kitty-øl og -vin.

I min verden er Hello Kitty noe barna mine har bilde av på trøyer og hårspenner. 

Hello Kitty i alkoholisert versjon er riktignok ikke for salg i Norge, men det lages av den tyske ølprodusenten Becks og er tilgjengelig blant annet i flere asiatiske land. Eksempelet med Hello Kitty er et av flere der barne- og ungdomshelter brukes til å markedsføre produkter som ikke bør være ment for barn og unge.   
 

Bilde av elgen Helge

Illustrasjon: Bullspress.no

 

I Sverige har en whiskyprodusenten blitt bedt om å endre navn og bilde på sin siste nyhet, "Hälge". Whiskyen er nemlig oppkalt etter tegneserien om elgen Helge (på norsk) som hele tiden unngår å bli fangst i elgjakta. Koblingen er understreket av et bilde av tegneseriefiguren og omtale av seriens eier Egmont Publishing på etikketten. Dette er rettet mot barn og unge og bryter derfor med alkoholloven, mener kontrollmyndighetene.

Tegneserieheltprodusentene Marvel har lånt bort skikkelsen Deadpool til en mangorusbrus. Spin-off-figuren fra X-Men har superkrefter som gir selvhelbredende evner. Han har også høy motstandskraft mot narkotika og de fleste giftstoffer, som gjør at det skal mye til før han blir ruspåvirket. Med bilde på coveret og et catchy budskap om "8% alcohol, 100% AWESOME" og  "only for those who can take the harder things in life" skal produktet selges.

Siden dette er et superheltprodukt er det jo naturlig at det kommer i supersize også. Tilfeldigvis kommer kampanjen samtidig med den nye filmen "Deadpool".

Forbud mot alkoholreklame

Fra land med andre regler og en mer kynisk alkoholindustri enn våre akevittprodusenter og småbryggerier, har de dessverre erfaring med effekten av alkoholreklame rettet mot de svært unge. Alkoholreklame med personer eller karakterer som er attraktive for barn og unge bidrar både til tidligere drikkestart og større alkoholkonsum enn blant unge som ikke er eksponert for denne typen reklame. Unge som drikker rusbrus i stor størrelse, som de aktuelle Deadpool-utgavene, drikker også mer og opplever flere alkoholrelaterte skader enn andre, viser amerikansk forskning.

Hvem er det som skal lokkes til å handle alkohol med en søt liten sak med rosa sløyfe på hodet på etiketten? Neppe voksne menn.

Erfaringen fra land med andre regler for alkoholreklame er at noen vil prøve seg, slik den svenske whiskyprodusenten nå har gjort. Når vi har et forbud mot reklame, er det fordi reklame virker, særlig på unge. Derfor er det å ta vare på det norske reklameforbudet mot alkohol så viktig.

Dette blogginnlegget ble først publisert hos Nettavisen 24. mars 2016