Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Typisk norsk å spille bort penger?

Pengespillreklame hvert minutt på tv lokker nordmenn til å satse pengene på spillselskap som ikke har tillatelse til å drive i Norge. Halvparten av dem som spiller på utenlandske pengespill, har problemer med spill eller risiko for å få det.

sandra_lyng.jpg
Faksimile fra spillnettside

Pengespillreklamene er godt laget. Det skal de ha, de vet hvilke knapper de skal trykke på. Hvis de utenlandske spillselskapene oppleves som fremmede og utrygge, møtes spillerne av en lokkende Sandra Lyng som tilbyr 100 kroner gratis å spille for. Med nyslått gressbakke og frisk fjellheim i bakgrunnen og et budskap på klingende dialekt. Virker bingo på nett litt harry, kan skuespiller Agnes Kittilsen fortelle at det også passer for stilfulle overklassedamer. Og siden dette med at spillene er utenlandske gjør det litt skummelt, kan plassering av norske flagg her og der vise at dette er like trygt som banken hjemme.

Mange av spillselskapene bryter reklameforbudet

De utenlandske spillselskapene har ikke lov til å tilby spill i Norge og de har ikke lov til å reklamere. Det gjelder i tradisjonelle medier, på nett, via SMS og e-post. Likevel er det mange av selskapene som bryter reklameforbudet og reklamerer i en rekke kanaler. De utnytter smutthullet med at TV-reklamen sendes fra andre land, for eksempel England. Hver time hele døgnet sendes det i snitt 62 reklamefilmer for pengespill. Det utgjør 1500 i døgnet og over 500 000 i løpet av ett år. Beløpet som brukes til markedsføring av pengespill som ikke har tillatelse til å tilby eller markedsføre  spill i Norge, har økt fra 423 til 609 millioner kroner på bare to år.

Noen mister kontroll over tid og pengebruk

Mengden "utenfor Oslo-dialekt" hos ambassadørene og norske symboler på spillselskapenes sider, tyder på at de prøver å overbevise om at det er veldig norsk og naturlig å spille pengespill. Til en viss grad har de rett i det. Over to millioner nordmenn spiller, og for de aller fleste er dette en morsom syssel som skaper spenning og underholdning i hverdagen. Men for noen går det ikke bra. De mister kontroll over tid og pengebruk og noen kommer i dypt uføre. En ny befolkningsundersøkelse gjennomført av Universitetet i Bergen for Lotteritilsynet viser at 122 000 personer er problem- eller risikospillere. I tillegg må vi ta med andre som berøres når noen får problemer med spill, som kjærester, foreldre, kollegaer og venner. Mange rammes av problemer med spill.

Halvparten av de som spiller får problemer

Vi vet at det er de utenlandske selskapene som i størst grad bidrar til at norske spillere får problemer og mister kontroll med tid og pengebruk. Nye tall fra den ferske befolkningsundersøkelsen viser at problemene øker. I 2013 fikk hver tredje som spilte på utenlandske selskaper problemer. Nå er det halvparten. 
Aggressiv markedsføring, tilbud om gratisspill og startpenger lokker folk utpå og får mange mennesker til å tape penger de ikke har råd til å tape.

Det er viktig at myndighetene øker innsatsen for å stoppe disse gambling-selskapenes kampanjer mot norske forbrukere og øker beskyttelsen av norske spillere, slik at færrest mulig får problemer med spill.

 

OPPDATERING: Etter at denne bloggen ble publisert har Sandra Lyng besluttet å trekke seg som spillambassadør av hensyn til risiko for at noen får spillproblemer. Les saken fra VG her.

Problemer med spill? Kontakt Hjelpelinjen eller Spillavhengighet Norge

Les mer om spill:
Grei grunnregel å følge loven
Actis-rapporten Verdier i spill

#spill #reklame #gambling

Dette blogginnlegget ble først publisert hos ​Nettavisen 12. juni 2016