Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Til Syden uten sprit

Alkoholfrie flyvninger vil være bra for trivselen til passasjerer og ansatte og bra for tryggheten i høyden.

Nå har mange høstferie. For dem som skal av gårde, venter kanskje sydentur eller storbyferie på noen. En ferie som starter med en flyreise der det serveres alkohol.

De fleste som benytter seg av serveringstilbudet, er ikke til bry for noen. Men noen drikker for mye. De fleste som reiser litt, har opplevd dette, enten det er kompisgjengen på tur som starter festen allerede på flyturen med samling i midtgangen, eller sidemannen på vei til Syden som drikker sprit med begge hender og blir stadig mer irriterende. Det er plagsomt. Noen ganger kan det være direkte ubehagelig – både for passasjerer og personalet om bord. Og noen ganger kan det utfordre sikkerheten om bord.

Én av tre vil ha alkolfri reise

Actis har fått laget en undersøkelse der Sentio har spurt folk om alkohol og flyreiser. Denne viser at så mange som 35 prosent faktisk ville foretrekke alkoholfrie flyvninger dersom de kunne velge. At hver tredje passasjer ønsker at det ikke serveres alkohol på flyet, er et høyt tall.

I feriene er det også andre grupper som reiser enn ellers. Stresskoffertpassasjerene som skal på jobbreise, er byttet ut med dem som har bilde av Hello Kitty på kofferten sin, og som gleder seg til basseng og bamseklubb.

For disse passasjerene er opplevelsen med fulle medpassasjerer kanskje ekstra ugrei. Og viljen til å ta hensyn er egentlig stor: Hele 70 prosent mener det er greit at det er alkoholfritt på flyvninger med mange barnefamilier.

Kunden har alltid rett

Dette er høye tall som bør gjøre inntrykk på reiselivsbransjen når de skal planlegge hva slags tilbud de skal gi sine kunder. Actis har nå sendt brev til seks av de største charteroperatørene. Vårt mål er at de skal se på muligheten for alkoholfrie flyvninger eller alkoholfrie soner om bord, slik at folk kan velge bort risikoen for plagsomme medpassasjerer.

Det sies at kunden alltid har rett. I så fall bør bransjen lytte når så mange som 35 prosent sier at de faktisk ville foretrekke alkoholfrie flyvninger.

Noen ganger kan det være direkte ubehagelig - både for passasjerer og personalet om bord. Og noen ganger kan det utfordre sikkerheten.

Dette er et tema også i andre land, og en undersøkelse laget av søkemotoren Skyscanner viste at over 60 prosent av de spurte i en internasjonal undersøkelse sa de foretrakk alkoholfrie flyvninger.

Et fly er også en arbeidsplass

Det er flere grunner til at flyselskapene bør vurdere å tilby alkoholfrie flyvninger:

For det første handler det om passasjerenes trivsel. Det er plagsomt å bli utsatt for berusede mennesker når man ikke aktivt har valgt det. Ellers i livet kan vi velge om vi oppsøker dette – og særlig hvis vi har med oss barn, ønsker mange å unngå steder det er fyll. Det valget bør vi også ha når vi reiser med fly.

For det andre er flyet også noens arbeidsplass. «Jeg elsket jobben min, men dette var det jeg mislikte mest,» skriver en tidligere kabinansatt i en e-post til meg og forteller om en jobbsituasjon med «utallige eksempler fra jobben om bord hvor alkohol har skapt utrivelige tilstander».

For det tredje kan berusede mennesker skape situasjoner som er en risiko for sikkerheten. Dessuten: Skjer det noe som krever rask reaksjon og evne til å ta imot beskjeder, er det klart at mange passasjerer med promille er en utfordring for sikkerheten. Dette bør også være med i reise- og flyselskapenes vurdering.

Vil svarteliste fulle passasjerer

Når mediene spør norske reiseselskap, svarer alle at fyll om bord ikke er et problem hos dem. Unntaket er SAS, som var ute før sommeren og sa at de ville redusere antallet gratis alkoholenheter på europeiske strekninger til tre, på grunn av uønskede hendelser med berusede passasjerer. Litt etter trakk de dette tilbake, men det var altså noen i bransjen som anerkjente at alkoholserveringen er et problem.

Temaet er på dagsorden i flere land. I Russland vurderes alkoholforbud om bord, mens britene vurderer å svarteliste passasjerer som har skapt trøbbel på grunn av fyll.

Luftfartstilsynet melder om nær 100 uønskede hendelser knyttet til alkoholbruk i fjor. Fulle passasjerer skyldes ikke bare servering om bord, men drikking før avgang og smugdrikking av taxfreevarer underveis. Manglende kunnskap om at alkohol virker annerledes i lufta enn på bakken, er også en utfordring. Det er viktig å se på flere faktorer her, men alkoholserveringen om bord hjelper ikke på situasjonen.

Krever ikke alkohol på bussen

«Noen trenger en påminnelse om at fly er et transportmiddel og ikke noe annet enn det,» skriver den tidligere nevnte kabinansatte. Det er et godt poeng. Vi krever jo ikke alkoholservering på Hallingekspressen eller toget til Vinstra, reiser som tar klart lengre tid enn mange flyreiser. (Det er vel mulig å kjøpe seg en øl i matvogna på langtur med toget, men det kommer ingen med salgstralle i midtgangen og sørger for jevnlig påfyll).

Det er et spesielt kulturelt fenomen at vi har en forventning om alkoholservering på transportetapper som skjer i lufta.

Nordmenn reiser stadig mer. En del av de reisende er åpenbart lei av alkoholbruken om bord, siden de foretrekker alkoholfrie flyvninger. Actis foreslår ikke et alkoholforbud i lufta, men mener det er verdt å tenke tanken om at man skal kunne velge å reise alkoholfritt. Det vil være bra for trivselen til passasjerer og ansatte og bra for tryggheten i høyden.

Dette innlegget ble publisert på NRK Ytring 29. september 2015.