Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Cannabisindustrien henvender seg til kvinner.
Cannabisindustrien henvender seg spesielt til kvinner med egne, spesialutviklede produkter. Foto: Shutterstock

Cannabis-industrien jakter på kvinnene

Langt flere menn enn kvinner bruker hasj og marihuana. Det er en utfordring for de legale produsentene.

En overvekt av mannlige forbrukere gjør at cannabis-industrien går glipp av et stort antall potensielle kunder. Derfor viktig å utvikle produkter som også appellerer til kvinner.
Manglende oppslutning blant kvinner har vært blant årsakene til at legaliseringsforslag har falt tidligere. For å lykkes med kommersiell dyrking av cannabis er det viktig for bransjen å rekruttere kvinnelige forbrukere. 

Normalisering av cannabis går gjennom kvinnene.

Vil bli kvitt "stoner”-stempelet

Cannabisbransjen fremstiller seg som en uregulert industri som kvinner kan være med på å forme.  Derfor har det vært viktig å utvikle produkter som er attraktive for denne gruppen forbrukere.

En del av markedsstrategien er å skape avstand til den mannlige "stoner”-sterotypen.

Whoopi Goldberg relax   

Whoopie Goldberg har egne produkter spesielt tilpasset kvinner. Her forskjellige hudprodukter. Foto: Produsenten

Selger menstruasjonslindring

Derfor har enkelte produsenter lansert cannabisprodukter som retter seg spesielt mot kvinner. Whoopie Goldberg har kommet med en produktserie som blant annet skal motvirke menstruasjonsplager og det er utviklet cannabisbaserte sexsprayer for kvinner samt brukerutstyr som retter seg spesifikt mot kvinnelige forbrukere

Les også: De fleste sier nei til legalisering

«Stiletto stoners» ble lansert som begrep for å beskrive suksessrike kvinner som bruker cannabis. Under mottoet «classin’ up the joint» forsøker nettstedet ladybud.com å gjøre cannabis attraktivt for nye grupper.

Slik kaprer cannabisindustrien nye kunder.

Les mer om fremveksten av cannabisindustrien her, eller i den nedlastbare pdf-en vedlagt.