Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Cannabisindustrien henvender seg til kvinner.
Cannabisindustrien henvender seg spesielt til kvinner med egne, spesialutviklede produkter. Foto: Shutterstock

Med kvinner i kikkerten

Langt flere menn enn kvinner bruker cannabis. Det er en utfordring for produsentene.

En overvekt av mannlige forbrukere gjør at cannabisindustren går glipp av et stort antall potensielle kunder. Derfor viktig å utvikle produkter som også appellerer til kvinner.

Manglende oppslutning blant kvinner har vært blant årsakene til at legaliseringsforslag har falt tidligere.

Normalisering av cannabis går gjennom kvinnene.

Skaper avstand til "stonerne"

Cannabisbransjen framstiller seg som en industri der reglene ikke er etablert og der kvinner har mulighet til å forme reglene. Derfor har det vært viktig å utvikle produkter som også kvinner tiltales av.

For å nå denne målgruppen  er det nødvendig å utvikle produkter og tilbehør som skaper avstand til den mannlige "stoner-sterotypen".

Whoopi Goldberg relax   

Whoopie Goldberg har egne produkter spesielt tilpasset kvinner. Her forskjellige hudprodukter. Foto: Produsenten

Mot menstruasjonsplager

Derfor har enkelte produsenter lansert cannabisprodukter som retter seg spesielt mot kvinner. Whoopie Goldberg har kommet med en produktserie som blant annet skal motvirke menstruasjonsplager og det er utviklet cannabisbaserte sexsprayer for kvinner samt brukerutstyr som retter seg spesifikt mot kvinnelige forbrukere

«Stiletto stoners» ble lansert som begrep for å beskrive suksessrike kvinner som bruker cannabis. Under mottoet «classin’ up the joint» forsøker nettstedet ladybud.com å gjøre cannabis attraktivt for nye grupper.

Slik kaprer cannabisindustrien nye kunder.

Les mer om fremveksten av cannabisindustrien her, eller i den nedlastbare pdf-en vedlagt.