Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Casinospill på nett
Hele 70 prosent av samtalene om kasinospill hos Hjelpelinjen omhandler kun utenlandske aktører. Foto: Skjermdump fra Maria Casino

Mindre spillreklame gir mindre avhengighet

Halvparten av de som spiller utenlandske kasinospill på nett er risiko- og problemspillere. Reklameforbudet er derfor et viktig tiltak.

Den siste befolkningsundersøkelsen fra Universitetet i Bergen (2015) viser at halvparten av de som spiller utenlandske kasinospill på nett er risiko- og problemspillere. Undersøkelsen viser også at reklame for pengespill har en sterkere innvirkning på de med spilleproblemer. Spillreklame ser ut til å kunne utløse tilbakefall hos enkelte som sliter med pengespillproblemer.  

Dermed tar de utenlandske aktørene feil når de hevder at man ikke vil kunne vite om tiltak som settes inn for å redusere pengespillproblemer virker. Deres begrunnelse er at «TV-reklame er den reklamen som i minst grad bidrar til negativ spilladferd».

Les også: Skal hindre ulovlig reklame.

Pøser på med reklame

I 2015 hadde pengespillselskapene daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, det vil si  62 i timen i snitt.  Resultatet er at 95 prosent av de mellom 16-25 år oppgir å ha vært eksponert for pengespillreklame det siste året.  

Reklamen er i hovedsak for de mest avhengighetsskapende spillene, som poker og kasino. Disse spillene blir oftest oppgitt som problemspill av de som ringer inn til Hjelpelinjen. Hele 70 prosent av samtalene om kasinospill omhandler kun utenlandske aktører. Dette er en type reklame Norsk Tipping ikke sender.   

Les også: Over 120 000 har problemer med pengespill.

Les også: Stor støtte til blokkering av spillnettsider

Trigger sårbare spillere

Den utenlandske TV-reklamen benytter seg av en rekke virkemidler spesielt egnet for å trigge risiko og problemspillere, for eksempel finansielle insentiver som bonuser og gratisspinn.  

Norsk Tipping har på sin side et helt annet ansvarlighetsrammeverk enn de utenlandske spillselskapene. Disse inkluderer obligatoriske tapsgrenser, reklamerestriksjoner, totalgrense på tvers av alle spill og analyse av kundenes spillemønster for å hindre problemspilling.    

Les mer og last ned rapporten: Verdier i spill