Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Økt reklame for casino, bingo og nettpoker kan føre til spilleavhengighet blant unge
I Norge er det kun Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å reklamere for pengespill. Aggressiv spillreklame fra uregulerte aktører treffer norske seere i stor skala. De mellom 16 og 25 år blir i størst grad påvirket av markedsføringen. Foto: Shutterstock

Ulovlig markedsføring av pengespill

TV-kanaler som sender fra utlandet, viser pengespillreklame som bryter med norsk lov. 

Mange utenlandske spillselskap jobber svært målrettet mot det norske markedet for å lokke til seg kunder, på tross av forbud mot å reklamere for spill som ikke har tillatelse til å drive i Norge.

Ifølge anslag fra Lotteri- og stiftelsestilsynet spiller om lag 250 000 nordmenn på utenlandske spillsider. I 2017 la nordmenn igjen mellom 2 og 2,2 milliarder kroner hos utenlandske spillselskaper. Det er en økning på en halv milliard fra året før.

Les også: Over 120 000 nordmenn sliter med pengespill.

Massiv reklame

I 2017 ble det vist over 630 000 pengespillreklamer på norske TV-skjermer, ifølge Norsk Tipping. Over 90 prosent av reklamen kom fra uregulerte aktører. 

I Norge er det kun Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å markedsføre pengespill (se faktaboks).

Vil du lese mer om pengespill? Last ned vår rapport «Verdier i spill».​

Utenlandske spillselskap brukte i 2017 i alt 866 millioner kroner brutto på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk TV-kanal. Dette er 17 prosent mer enn året før, og tilsvarer 83 prosent av markedet.

Les også: Stor støtte til blokkering av spillnettsider.

Til sammenligning brukte regulerte aktører i samme periode 178 millioner kroner på reklame. Dette er en nedgang på 9 prosent fra 2016.

Markedet er doblet

I 2013/2014 ble markedet for pengespillreklame målt til 423 millioner kroner. Det vil si at markedet er mer enn fordoblet fra 2013 til 2017.

De fleste av disse reklamene (99 prosent) vises på kanaler som sender fra Storbritannia.

I 2015 hadde pengespillselskapene daglig mer enn 1500 reklamevisninger i døgnet, det vil si 62 i timen i snitt.

Resultatet er at 95 prosent av unge mellom 16-25 år oppgir å ha vært eksponert for pengespillreklame det siste året. Menn, yngre og personer med problemer knyttet til pengespill oppgir å bli mest påvirket av pengespillreklame.