Meld deg på vårt nyhetsbrev!

To som skåler, mens det tas bilde med en mobiltelefon
Vi oppfordrer influensermiljøet til å gjennomføre grep for å øke bevisstheten rundt hvordan alkohol presenteres i sosiale medier. Foto: Shutterstock

Ett glass mindre – også på Instagram

Alkoholeksponering i sosiale medier setter reklameforbudet under press. Det er på tide at influensere tenker over hvordan de fremstiller alkohol. 

I midten av januar 2021 begynner en ny sesong av Bloggerne på TV2. Nok en gang får vi følge influensere i livets oppturer og nedturer på TV-skjermen. Influensere er en gruppe vi ikke kan få nok av, og det som startet som blogger, har nå beveget seg til nye kommunikasjonsflater. I bøker, på TV, på Instagram, TikTok og Youtube kommuniserer de til oss hvordan et godt liv ser ut, hvilke produkter og tjenester du må bruke for å få ren hud eller en enklere hverdag og hva du ikke kan leve uten. Det som ofte startet med privatpersoner som blogget fra soverommet, har utviklet seg til en industri som selger oss et perfekt liv fylt med hygge og velvære. 

Men medaljen har en bakside. Over tid har det gått opp for oss at influenserne ikke bare er privatpersoner, men også maktaktører med stor evne til å påvirke våre livsvalg. På grunn av dette ble Sunn fornuft-plakaten lansert i 2016. Den tok sikte på å lage regler for hva influenserne kan legge ut om egne matvaner, treningsvaner og plastiske operasjoner. Initiativet kom fra influensermiljøet og fokuserte særlig på at influenserne ikke skulle skape et dårlig selvbilde blant unge følgere. 

Sunn fornuft-plakaten var et positivt initiativ, men manglet retningslinjer for ett område: Alkohol. Dette gjenspeiler trolig holdninger i resten av samfunnet. Det er vanskelig å se for seg at noen en kjenner eller noen som følger en på sosiale medier, har et anstrengt forhold til alkohol. Det er vanskelig å forstå at vårt eget forbruk kan påvirke andre på en negativ måte. 

Men det gjør det, og kanskje enda mer om det er en influenser vi ser opp til som legger ut et bilde av vinglasset. Forbudet mot å reklamere for alkohol er et av de viktigste virkemidlene for å holde alkoholkonsumet nede. Forbudet er der av hensyn til de som sliter med alkohol. Informasjon om alkoholholdige drikker skal oppsøkes av forbruker. Alkoholeksponeringen som gjøres av influensere, utfordrer dette regelverket. 

Høsten 2020 utførte medieanalysebyrået Retriever en undersøkelse av alkoholeksponering på sosiale medier på vegne av Actis. I løpet av 30 dager fulgte de 20 influensere med til sammen 5,9 millioner følgere på Instagram, blogg, Youtube og TikTok. I alt fant de 329 innlegg i perioden som eksponerte alkohol. Blant Instagram-høydepunktene inneholdt nesten ti prosent eksponering av alkohol. På Youtube eksponerte nesten halvparten av filmene alkohol. I alle postene var alkohol plassert i en positiv sammenheng. Ni prosent av alkoholpostene eksponerte også merkevaren, noe som kan være ulovlig. 

Les også: Eksponerer alkohol i stor stil

Selv om all eksponeringen ikke er direkte ulovlig, er det alvorlig hvor mye eksponering av alkohol de som følger topp-infuencerne blir utsatt for. Følgerne kan være unge – det er ikke uvanlig for barn ned i 10-12-årsalderen å følge forbilder av ulike slag på sosiale medier. Dessverre ligger det ingen føringer for hvordan influensere bør forholde seg til å legge ut innhold der alkohol ser ut til å være en automatisk ingrediens i kos, hygge og “det gode liv”. Derfor er det på tide at alkoholdebatten også når influenser-miljøet. 

I en undersøkelse Norstat utførte på vegne av NRK nylig, kom det frem at én av ti er bekymret for eget alkoholkonsum og at tre av ti er bekymret for at en venn drikker for mye. Fra tidligere undersøkelser vet vi at om lag 90.000 barn vokser opp i hjem der alkohol er et problem, og der alkoholen ikke bidrar til hygge – men det motsatte. Influensere bør også ha disse følgerne i bakhodet når de publiserer. 

Vi oppfordrer influensermiljøet til å gjennomføre grep for å øke bevisstheten rundt hvordan alkohol presenteres i sosiale medier. Kanskje det kan bli en del av Sunn fornuft-plakaten? Eller må vi se klare brudd på alkoholreklameforbudet før noen våkner? Uansett håper vi influenserne bruker sin makt til å vise at det er mulig å hygge seg uten alkohol, og at det er mulig å leve et fullverdig og lykkelig liv uten å drikke.