Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Personer med mobiltelefon og alkohol sittende rundt et bord
Influensere følges ofte av barn og unge. Derfor bør de være mer bevisst på hva de eksponerer i sine kanaler. Foto: Shutterstock

Eksponerer alkohol i stor stil

En analyse viser at norske bloggere publiseres en betydelig andel innhold der alkohol eksponeres og settes i en positiv sammenheng.

Analysen er gjennomført på oppdrag fra oss, av medieovervåkningsbyrået Retriever. I 30 dager fulgte de 20 av landets influensere, 10 kvinner og 10 menn, og analyserte alt av innhold publisert på Instagram, Snapchat, blogg, YouTube, Facebook og TikTok. Til sammen ble 13 183 poster analysert. Influenserne har til sammen 5,9 millioner følgere.

Hovedfunn fra analysen:

  • 329 publiserte poster eksponerer alkohol. Det vil si 11 alkoholposter i døgnet og 82 poster i uken, noe som vil utgjøre 3948 poster i året.
  • 670 lagrede poster i Instagram-høydepunkter eksponerer alkohol.
  • 8 prosent av publiserte poster eksponerer alkohol.
  • 9 prosent av alkoholpostene eksponerer logo og merkenavn.
  • Alle postene eksponerer alkoholen i en positiv sammenheng, enten det er hygge, luksus eller fest.
     

Økt bevissthet

- Vi håper analysen kan bidra til en økt bevissthet både blant ungdom, foreldre, myndigheter og influensere. Sistnevnte har et spesielt ansvar. Som forbilder, med mange mindreårige i følgerskaren, har de stor påvirkningskraft. Influensere er ofte opptatt av kropp og helse. Da bør de også være bevisst på at alkohol er et helseskadelig produkt på linje med tobakk og sukker, sier Pernille Huseby, generalsekretær i Actis.  

Actis mener alkohol bør inn på «Sunn Fornuft Plakaten». Dette er bloggernes interne retningslinjer for publisering, og mangler et punkt om at alkohol ikke må eksponeres overfor barn og unge.  

Må beskyttes mot skadelig innhold

I forbindelse med analysen har Retriever spurt unge mennesker i alderen 16 til 25 år om opplevelsen av alkohol i sosiale medier. Denne viser at:

  • 35 prosent liker ikke å bli eksponert for alkohol.
  • 28 prosent opplever i stor eller svært stor grad å bli eksponert for alkohol.


Det siste tallet er lavt sammenlignet med antall poster som viser alkohol. Derfor kan man stille seg spørsmål om alkoholen er en så naturlig del av situasjonene, at mottakeren ikke opplever å bli eksplisitt eksponert for den.

- Eksponering av alkohol i sosiale medier og ubevisst positiv omtale kan bidra til å endre holdninger hos barn og unge og normalisere bruk.  Barn og unge er flittige brukere av sosiale medier. Det er mye positivt og bra med det, men barn og unge må samtidig beskyttes mot skadelig innhold og settes i stand til å møte innhold med kritisk holdning. Derfor er det bra at Medietilsynet har fått penger til å utvikle en nasjonal strategi for barn og medier, avslutter Huseby.