Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Salg av alkohol til mindreårige skal stanses gjennom nettspill
Ingvill Størksen, daglig leder i Handelens Ølsalgsråd, og Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis, trekker de første vinnerne i Ølsalgsspillet. Spillet skal hindre salg av øl til mindreårige. Foto: Julie Wentzel Frøland.

Spillet om ølsalget

Altfor mange butikker selger alkohol til mindreårige.

Reglene for ølsalg er klare og tydelige, alle under 25 år skal spørres om legitimasjon og ingen under 18 skal få kjøpt. Likevel svikter det når reglene skal håndheves. Ungdomsorganisasjonen Juvente gjør årlige skjenkekontroller og har påvist at rundt en av tre butikker lar mindreårige kjøpe øl.

Stort ansvar

Å selge alkohol til mindreårige er et lovbrudd, og det gir kassamedarbeidere et stort ansvar. Skulle man gjøre en feil, kan butikken miste både bevillingen, omsetning og man risikerer å miste jobben. Og feil kan forekomme, for hverdagen i en butikk er travel, og alder kan være vanskelig å gjette.

Tar i bruk utradisjonelle midler

- Vi vet at vi har en vei å gå før ingen mindreårlige får kjøpt øl i butikken, sier  Ingvill Størksen, daglig leder i Handelens Ølsalgsråd (HØR).

Derfor ble Ølsalgsspillet lansert på nett av Handelens Ølsalgsråd, Hovedorganisasjonen Virke og Actis ifjor. Spillet skal hjelpe kassamedarbeidere på å bli bevisste på hvor viktig det er å be om legitimasjon.

Prøv selv!

Spillet ble rullet ut til alle ansatte i alle de store dagligvarebutikkene, og skal trene dem i typiske situasjoner de kan komme borti bak kassen.

For eksempel blir spillerne forsøkt lurt av falsk legitimasjon eller ulike triks ungdom bruker for å fremstå eldre enn de er. 

Prøv Ølsalgspillet selv!

21. mars trakk Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis, og Ingvill Størksen ut de to første vinnerne av Ølsalgsspillet sin konkurranse. Konkurransen gjelder frem til 18. april.

Syv iPhoner skal deles ut til butikkansatte som gjennomfører spillet. Bare etter at konkurransen startet 8. mars har over 9000 ansatte fullført.  

Kunnskap som virkemiddel

Det viktigste virkemidlet mot brudd på regelverket er kunnskap. Jo mer den enkelte ansatte kan om regelverket, desto mindre sjanse er det for at man bryter det.

Både Rema, Coop, Norgesgruppen og Bunnpris arrangerer konkurransen for alle butikkansatte hvor man også får et diplom  på at man har fullført ølsalgsskolen og styrket egne kunnskaper.

Heldige vinnere

Den første vinneren ble Matias Valdersnes fra Kiwi Indre Arna i Hordaland. Han opplevde spillet som relevant og virkelighetsnært og vervet flere kolleger for å være sikre på at de også kjente til konkurransen.

Den andre heldige vinneren var Line Karlsen fra Bunnpris Ramberg.

Av hensyn til ungdommen

Mina Gerhardsen i Actis deltok på trekningen og gratulerte de to vinnerne. Hun håper spillet fører til at flere i butikkene husker på å sjekke legitimasjon.

Vi vet fra forskningen at ungdom er mer sårbare for skade ved alkoholbruk, fra ulykker til vold og uønsket seksuell oppmerksomhet. Det er derfor et stort ansvar dagligvarebransjen har for å hindre salg til mindreårige. Ølsalgsspillet er et bidrag til å øke både kunnskap og bevissthet for å ta det ansvaret, påpeker hun.

Spillet er utviklet av Fete Typer, og finnes på HØRs hjemmesider: www.olsalg.no