|

SIRUS: Forventer kraftig økning i alkoholforbruk og skader
En privatisering av Sveriges alkoholmonopol vil føre til en markant økning i alkoholforbruket og alkoholrelaterte skader.
Det skriver SIRUS på sine nettsider.
Avhengig av privatiseringsmodell, anslår forskere at det totale konsumet i Sverige vil øke med mellom 17 og 37 %, og med en
kraftig økning av dødsfall, vold, promillekjøring og sykefravær som følge.
Program for Actis landsmøte 17 - 19 september
Publisert 01.09.10 - 14:21 av Elisabeth FjørtoftLes mer
MENINGER: Siderhusregler med negative konsekvenser
Publisert 27.08.10 - 09:46 av Kjersti AastadHvis Senterpartiet får tvunget igjennom i regjeringa at norske gårder skal få selge alkoholprodukter i spennet mellom 4,75 og 13 volumprosent, vil det være skadelig både for norske bønder og forbrukere, skriver generalsekretær i Actis, Anne-Karin Kolstad, i dette innlegget som stod på trykk i Dagens Næringsliv 27. august 2010.
Les mer
Fagseminar om narkotikapolitikken
Publisert 26.08.10 - 15:04 av Kjersti AastadTradisjonen tro holder Actis et fagseminar i forbindelse med sitt landsmøte. I år er det fredag 17. september som er datoen og tematikken er lagt rundt korsveiene samfunnet står foran i tre aktuelle narkotikapolitiske tema: skadereduksjon, forbud og forebygging.
Les mer
Britene går fra Metadon til rusfrihet
Publisert 25.08.10 - 13:57 av Kjersti AastadBritiske myndigheter planlegger nå en drastisk endring av rusbehandlingen. Mens rusavhengige tidligere hovedsaklig fikk hjelp
til å redusere skadene ved rusbruken skal hjelpen nå konsentreres om å få de narkomane rusfrie. Dette vil bety en nebygging
av substitusjonsbehandlingen og en satsning på institusjonsbasert medikamentfri behandling. I fremtiden vil legemiddelassistert
behandling spille en ”liten rolle” i kampen mot avhengighet.
Det er James Brokenshire, ”Drug Minister” som sier til Daily Telegraph at Metadon skal ha en "liten rolle" i behandlingen
og i stedet betraktes som en del av den veien menneskene må gå for å bli kvitt avhengigheten sin.
Strålende FORUT-konsert
Publisert 24.08.10 - 14:15 av Elisabeth FjørtoftFlere enn 2.000 barn møtte opp da FORUT, med Maj Britt Andersen i spissen, inviterte til konsert på St.Hans-haugen i Oslo
Les mer
Ønsketenkning om vin og hjernen
Publisert 20.08.10 - 13:01 av Kjersti AastadDe siste dagene har mange medier slått opp at man blir smartere og klokere av å drikke vin. Bakgrunnen er en undersøkelse
i Tromsø som viser at moderate vindrikkere har bedre hjernefunksjon enn andre. Men rapporten i et vitenskapelig tidsskrift
sier ikke at dette skyldes vinen, påpeker psykiater og spesialrådgiver hos Actis, Hans Olav Fekjær.
— Studien slår fast at forskjellen i hjernefunksjon kan skyldes forskjeller i “sosioøkonomisk status, gunstigere kosthold
and andre livsstilsvaner”. Det synes å være dristig å tro at alkohol er en slags universalmedisin som virkelig hjelper mot
alt dette. Det har nok et innslag av ønsketenkning når noen, særlig i mediene, hevder at forskjellene i sykelighet må skyldes
alkohol eller vin og ikke noen av de mange andre livsstilsfaktorene som skiller gruppene, sier Fekjær.



